7:00 PM
Tidak sempat aku menunggu fajar esok hari menyinsing pagi, hati aku berbisik-bisik untuk kembali menulis di ruangan ini. Riuh-rendah rasanya jika dikumpulkan para pelajar tingkatan 5 tahun 2014 kerana semua sedang rancak berbicara berkenaan keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang bakal diumumkan tidak lama lagi.
3 Mac 2015....
Aku sedar betapa berdebarnya qalbu kecilku ini tatkala setiap insan yang seusia denganku menyebut tentang keputusan peperiksaan yang bakal diumumkan pada tarikh keramat tersebut. Bukan sahaja para pelajar, malahan aku sedar bahawa warga pendidik juga menaruhkan harapan yang tinggi pada keputusan anak didiknya.
Setelah 5 tahun berhempas pulas menuntut ilmu di dalam bangunan merah yang masih megah berdiri itu, akhirnya segala titik peluh yang ku kerah selama ini akan terbalas jua. Namun aku sedar akan suatu realiti, bahawa kesungguhan yang aku letakkan pada pengajianku tidaklah sehebat rakan-rakan seperjuanganku.
Melihat rakan-rakan ku sanggup berhabis wang, memberi masa dan tumpuan pada pengajian, aku terasa bahawa diriku ini amatlah kerdil jika dibandingkan dengan diri mereka. Apatah lagi tatkala aku melihat rakan seperjuanganku yang dahulunya belajar di bangunan yang sama denganku, kini telah berpindah ke sekolah lain dan menerima saingan yang memberi nafas baru, memacu mereka kehadapan. Meninggalkan aku lalai keseorangan dalam dunia ku.
Dalam rasa gembira terhadap kejayaan mereka dalam pengajian, aku tiba-tiba diselubungi rasa bahawa diri ini masih berada pada anak tangga yang sama. Jeda. Kaku dan tidak mampu bergerak. Dari anak tangga yang sama di bawah, aku melihat rakan-rakan ku sudah hampir sampai ke puncak. Mereka hampir menggapai apa yang mereka citakan. Eksplorasi mereka terhadap dunia sudah terkedepan berbanding diriku.
Aku dapat melihat wajah-wajah mereka yang dihiasi dengan senyuman. Berpuas hati dengan hasil usaha mereka. Bagaimana pula dengan aku ?
Hanya sugul yang menyelubungi setiap sisi diriku. Ya Allah, tabahkanlah hati hambaMu yang serba kekurangan ini.
No comments:
Post a Comment